söndag 29 november 2009

Oturen hånflinade oss i ansiktet..

Jag sa att vi skulle plocka en julgris igår.. vi hade garanterat en chans.. kanske 2
En brax som var med ut för 4e turen i rad utan att blivit uppäten fick en ny chans idag..
Efter nån timmes fiske så drar det iväg på just braxen.. väger mellan 8hg - 1kg fisken tar massor av lina och Tony väntar och väntar.. sen drar han på ett sånt jävla mothugg, men det är TVÄRSTOPP! TVÄRNIT!! sen bara släpper det.. 2 rätade owner krokar.. hur fan är det möjligt..

Vi grubblar lite.. men fiskar vidare.. jag bränner också en bra fisk.. svårt att säga hur stor, men det var bra tyngd och arga ruskningar..

Totalt har vi 6 hugg under dagen, men bara en liten fisk landas.. men så är det ibland..isen känns fortfarande rätt långt borta, så nått pass till hinner vi nog med..

Gäddorna vann idag, men vi har vinnarskallar, har vi bestämt oss för att ta en stor, så kommer vi att göra det!

Skitfiske!

4 kommentarer:

pike-master sa...

Helt rätt inställning, ska ut imorgon å prova dock bara en kort tur, vill se om de kommit igång, borde vara vilken dag som helst nu.

lurehunter sa...

du har haft grymt fina fiskar! men jag måste säga att jag tycker att ibland känns det överdrivet att göra jätte hårda mothugg, ibland kan man rycka ut krokarna. jag gör mothugg, specielt när jag jiggar, men jag är försiktig, jag tror att jag har tappat fler fiskar för för hårda mothugg än mjuka mothugg. skit fiske o jag hoppas att du får din julgris!

Pikehunter sa...

Hej lurehunter.

Det beror ju lite på vilken typ av fiske man bedriver och vilka typer av spön man har osv.
Man kan inte direkt jämföra mothugg vid gös jiggning med ett mothugg när man trollar med betesfiskar som har vikter mellan 5hg - 1kg men jag förstår helt och hållet din poäng. Ibland kan det räcka att bara köra hårda bromsar så att fisken nästan krokar sig själv när den hugger emot betesfisken, så man får ungefär samma funktion som vid wobbler trolling, då man oftast bara lyfter spöt och spänner upp.

Men tackar ändå för din synpunkt och kul att du följer bloggen! Fortsatt skitfiske!

Mvh
Erik

Anonym sa...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....