onsdag 11 november 2009

Lite tankar



Det har som sagt varit en rätt bra höst för mig och mitt fiskesällskap. Vackra stora gäddor har fått ligga på avkrokningsmattan fotograferats och åter fått simma hem. Men vad kan denna framgång bero på? Väder och vind ? Tur ? Skicklighet ?

Jag skulle nog säga att en del av allt är receptet, men framför allt timmar, timmar och åter timmar. Allt handlar om att hitta ett vatten där det simmar stora fiskar, och lägga ner massor med tid och testa olika metoder och teorier för att lyckas. Självklart krävs det en del erfarenhet av gäddfiske men det gäller också att vara på rätt plats vid rätt tid och då bör man kanske också ha lite tur för att lyckas komma rätt, när dom stora gäddorna är på jakt.

Något som också är otroligt viktigt är beten! Jag själv fiskar mer och mer med levande beten och försöker alltid få tag i så stora beten som det bara går, Mörtar, braxnar, Björknor, Bågar...tror det mesta fungerar.

Fiskar man med stora beten blir det sällan något "mängdfiske" men det är vi heller inte ute efter! Utan vi har kanske 1-4 hugg på en hel dag..men vi har varit i kontakt med stor fisk nästan varje gång. Dom senaste turerna så har vatten tempen sjunkit med några grader och gäddorna blir lite segare av kylan.. och nu ser jag en anledning att köra ännu större beten! Varför ? Jo min teori är att en stor gädda hellre ödslar lite extra energi på att ta ett bete som ger gäddan mer energi och fett i en enda jakt! Istället för att simma runt och jaga flera små byten i det kalla vattnet.

I morgon är det dags för nästa fiskepass. Nya taffsar ska testas, lite nya idee'r som vi har tänkt att prova för att se om vi kan ta fisket till en ännu lite högre nivå.. Stora beten kommer finnas med, och det ska bli väldigt intressant och se vad som händer under morgondagen.. Ni är välkommna att läsa om morgondagens tur här i morgon eller på fredag!

Bilderna visar min kamrat Tonys 10,0kg 108cm
och bilder på ett skadat bete och ett som inte är det

På återseende

2 kommentarer:

pike-master sa...

Framgångarna är nog framförallt att ni är så otroligt skickliga & lägger ner tid & känsla på fisket :)
Skitfiske på er imorgon då :)

Pikehunter sa...

Ja, kanske..många timmar ligger det bakom :)