söndag 8 februari 2009

Slit och släp!

Igår skulle jag och Rikard "Punken" Johansson testa ett nytt vatten som vi tyckte kändes riktigt hett. Efter att ha kollat kartor, och vägar, så träffades vi hemma hos Rikard den 7/2 klockan 06:30.
Rikard står fullt redo i hallen och vi börjar packa in i bilen. Vi känner oss verkligen råheta och spänningen är på topp.

Vi sitter i bilen och diskuterar lite om vad vi tror om sjön samtidigt som Volbeat dunkar ur bilens högtalare.
Väl framme vid parkeringen så har vi en ganska lång promenad framför oss, kanske lite längre än vad vi trodde.
Vi hade en promenad på ca 2km att gå i halvjobbig snö, över en bro..och sen genade vi över ån.

Riktigt svettiga efter den halvsega marchen så testborrade vi några hål för att se vad vi hade för djup. Och det var inte någon positiv överraskning, sjön var inte alls så djup som vi hoppats på. Men vi borrar ändå ut våra spön, och sätter oss och väntar. Efter ca 10 minuter så säger Rikard "Jag har en blank känsla, det är inte bra!" Och samma känsla fanns även hos mig..Så efter några telefonsamtal, bland annat med Thomas "Magistern" Folkesson så bestämde vi oss för att ge själva ån ett försök, då även våra mörtar blev riktigt sega, och det tydde väl förmodligen på syrebrist i den grunda sjön. Väl framme vid ån så borrar vi ut grejerna "sicksack" med varannat spö. Vi sa till varann att vi ger det en 30-35 minuter, för finns det fisk här, så borde dom nappa. Men inget händer! Lite smått frustrerade och trötta så bestämmer vi oss för att dra vidare till nästa ställe.

Efter att ha packat ur bilen och känner oss heta på nytt, så börjar yttligare en promenad på 6-800 meter. Vi borrar ut spön på våra olika platser och när jag precis fått ut mitt 3e spö, så fäller den vippan! Napp direkt..en gädda på ca 3-4kg fick syna ovansidan..

Fisket är ändå relativt trögt även här, men hade vi med mera energi och haft lite mer krafter kvar för att flytta runt, så hade vi säkert kunnat lura upp flertalet gäddor på denna plats.

Men vi får tillslut 2 gäddor var, inga stora alls och när en tjock dimma kommer in över oss bestämmer vi oss för att packa och ge upp för dagen.
När vi närmar oss parkeringen så kommer det ut 3 man på isen, och min och Rikards första tanke var Lakpimplare!? På håll så ser vi hur en av killarna står och riggar ett haspel spö..jag kliar mig lite i huvet och undrar vad dom ska göra, så vi går fram och frågar..

Det visar sig att dom endast ville ut en timme på isen för att ha en anledning att dricka öl! Måste man gå ut på isen för att dricka pilsner? Och det är för första gången i mitt liv, som jag ser en hel låda med tro det eller ej! ZALT WOBBLERS på isen och en kommentar "Vi får se vad som nappar"

Finns mycket märkligt folk, med konstiga teorier, undrar om han körde flytande zalt ? ; )

Det var allt för den här gången! Mera kommer Mvh Erik "Pikehunter" Andersson

Inga kommentarer: