måndag 23 februari 2009

Expedition LAKE

Expedition lake, förde oss en bit upp emot Sveriges norra delar för att testa lakpimpel.
Efter en bilfärd på ca 3½ timme, så stannar vi till vid den lokala pizzerian för att fylla upp våra magar innan vi ska bege oss ut på isen.

Jag, Niclas och Tom käkar alla 3 varsin bussola och snackar lite om hur förutsättningarna känns, och vi kommer väl fram till att det är ett riktigt bra läge. När det gäller lakfiske på det här sättet vi ska fiska idag så är det fiske efter lekfisk. Dom trycker ihop sig på ganska små ytor och det blir väldigt mycket fisk på små områden, men det gäller att komma på rätt område annars blir det ingen fisk överhuvud taget. Just den här dagen är det nästan ingen måne det är helgen före "mörker" vilket laken gillar, det ska absolut inte vara fullmåne, utan så lite ljus som möjligt för denna coola fisk. Väl ute på isen som är utan att överdriva minst 70cm är vi glada över att ha motorborr! Vi borrar upp varsit hål och börjar fiska, det tar inte allt för lång tid innan Nicklas drar upp dagens första lake, en liten hane. Jag bestämmer mig för att testa kikpimpla en riktigt rolig metod i detta kristall klara vatten. Och efter en liten stund så ser jag en liten lake komma smygande och cirkulera runt min strömmings file, sen går det blixtsnabbt! den har tagit betet och min första lake för året kommer upp ur hålet en liten hane även där. Tom ligger också och kikpimplar och facineras lika mycket som jag över dessa häftiga fiskar, och sättet som dom smyger sig fram på.

Vi fortsätter att flytta oss, och i mitt tredje hål blir det riktig action. Jag hinner bara släppa ner mitt bete och dunka det i botten 1 gång, sen är det mellan 10-12 fiskar runt om, och i det hålet slutar det med att jag får 12 lakar, på löpande band, jag ser även 2 fiskar mellan 3-4 kilo som nochalant simmar förbi mitt bete utan en reaktion, då blir man lite smått frustrerad men det är så detta fiske fungerar, "Kåta" hanfiskar finns det gott om och rätt var det är så kommer det en romstinn hona och suger i sig.

Vi gör en lite längre flytt i skymningen för att testa ett annat område, och det nappar på även där. Och efter lite korvgrillning och skitsnack så fortsätter vi fisket ända fram till klockan 22:00 när vi bestämmer oss för att bryta och åka hem. Vi fick inga riktigt stora fiskar idag tyvärr, men det nappade på hejvilt. Toppfisken för dagen fick jag och den vägde 3200g och hade väl några fiskar till runt 2kg. Nicklas fick väl nån fisk runt 2500g och Tom tog nytt pb på 2250g GRATTIS TOM!

Totalt idag så fick jag 65 lakar med en topp på 3200g, sammanlagt ihop på oss 3 så hade vi en slutskörd på ca 180-185 lakar, det får man väl ändå tycka är godkänt antal, synd bara att det inte dunkade in nån 4+.

Det blev inget nytt pb för mig idag, men det är ett ganska svårt pb att slå!

Tog mitt pb i klarälven 2002 på lucia 5375g

Tack Nicklas och Tom för en riktigt trevlig dag!

Mot nya äventyr / Erik "Pikehunter" Andersson

Inga kommentarer: